PANDUAN SMS

FORMAT SMS

Untuk urusniaga topup, sila hantarkan sms ke salah satu nombor di bawah.


Serve Celcom
013-9059681/013-9083921 / 014-5382408 /013-2932814 / 014-8455476 (sila aktifkan celcom 8pax)


Serve Maxis
0111-7818243 / 01112-577053(sila activkan maxis activ10)


Serve Digi
016-6350125/016-6350165 (sila activkan digi friend n family)

Server Tunetalk
 0111-8940996

Format sms untuk urusniaga topup:


Kod Produk:
M=Maxis
C=Celcom
D=Digi
DP=Digi Pin
IT=ITalk
U=UMobile


Format:Kod nilai No h/p utk ditopup

Contoh: Ingin topup Celcom sebanyak RM5 ke nombor 0139123456
Format: C5 0139123456
Hantar ke nombor serve yang anda aktifkan.


Contoh lain: Ingin topup Maxis sebanyak RM5 ke nombor 0129123456
Format:M5 0129123456
Hantar ke nombor serve yang anda aktifkan.


Contoh lain: Ingin topup Pin Digi RM10 ke nombor 0169123456
Format:DP10 0169123456
Hantar ke nombor serve yang anda aktifkan.
(Pin Digi akan dihantar ke nombor agen,bukan ke nombor pelanggan.Agen perlu memberi pin Digi tersebut kepada pelanggan)

1: Aturan Akaun Sendiri
1.1: Daftar ID Yahoo! Messenger (YM)


FORMAT: TYM[TITIK]ID YM[TITIK]PIN
CONTOH: TYM.aweks_kiut.1234


CAJ SERVER: RM0.01
Selepas itu add YM server aamobiletopup20


* Bagi ahli yang mempunyai masalah untuk mendaftar Yahoo! Messenger, sila hubungi CARELINE untuk daftar. Caj RM5 akan ditolak drpd modal anda
* Semua format transaksi adalah sama antara SMS & YM.
* Tiada caj dikenakan untuk semua transaksi menggunakan YM, kecuali transaksi Daftar


1.2: Daftar No Telefon Bimbit Lain


FORMAT: TNO[TITIK]NoTelefon[TITIK]PIN
CONTOH: TNO.0129685727.1234


CAJ SERVER: RM5.00


Kesilapan Daftar No downline :
TNO.[kode].[tujuan].[pin]
HNO.[kode].[tujuan].[pin]


1.3: Hapus No Telefon Sedia Ada


FORMAT: HNO[TITIK]NoTelefon[TITIK]PIN
CONTOH: HNO.0129685727.1234


CAJ SERVER: RM0.01 (YM tiada caj)


1.4: Hapus ID Yahoo! Messenger (YM) Sedia Ada


FORMAT: HYM[TITIK]NoTelefon[TITIK]PIN
CONTOH: HYM.aweks_kiut.1234


CAJ SERVER: RM0.01 (YM tiada caj)


1.5: Tukar Penama Akaun


KETERANGAN Menukar nama yang didaftarkan pada akaun ezReload. Sebagai contoh, nama asal Ahmad, hendak ditukar kepada nama Fiza.
FORMAT: UN[TITIK]Nama[TITIK]PIN
CONTOH: UN.Fiza.1234


CAJ SERVER: RM1.00


1.6: Tukar PIN


FORMAT: GP[TITIK]PIN Semasa[TITIK]PIN Baru
CONTOH: GP.1234.5678


CAJ SERVER: RM0.50


2: Maklumat Akaun / Laporan Harian


2.1: Dapatkan No ID, Semak Baki Semasa (Modal Jualan) & Semak Baki Belum Tukar (Unclaim Komisyen)


TAIP: BAKI


CAJ SERVER: RM0.01 (YM tiada caj)
OUTPUT: Nombor ID, Baki Semasa (Modal Jualan), Baki Belum Tukar (Unclaim Komisin)
CONTOH: ID Z001006, Baki RM99.500, Unclaim Komisin RM141.500


2.2: Laporan Jualan Mengikut Tarikh


FORMAT: LAP[TITIK]Tarikh mengikut format DDMM
CONTOH: LAP.3006


CAJ SERVER: RM0.01 untuk setiap SMS (saiz laporan mengikut bilangan transaksi, YM tiada caj)
OUTPUT: Transaksi, Kos, Waktu, Status
CONTOH: C10.0148186582, RM9.500, 17:54, Berjaya


2.3: Rekod Transaksi Terperinci Mengikut Tarikh


FORMAT: REK[TITIK]Tarikh mengikut format DDMM
CONTOH: REK.3006


CAJ SERVER: RM0.01 untuk setiap SMS (saiz laporan mengikut bilangan transaksi, YM tiada caj)
OUTPUT: Waktu, Amaun, Perkara
CONTOH:
12:45:50, -100.000, Transfer ke Z001006 (pindahan RM100 ke ID-Z001006)
14:23:11, 500.000, cimb (tambah modal melalui CIMB)


3: Transaksi Jualan


3.1: Tambah Nilai


FORMAT 1: KodNilai[JARAK]Nombor Pelanggan
FORMAT 2: KodNilai[TITIK]Nombor Pelanggan[TITIK]PIN
CONTOH 1: C10 0139876543
CONTOH 1: C10.0139876543.1234


CAJ SERVER: RM0.00 (RM0.01 caj laporan jika GAGAL, YM tiada caj)
OUTPUT BERJAYA: Nombor transaksi, status, nombor siri, kos dikenakan, baki semasa
CONTOH: TRX #123456, BERJAYA, SN/Ref:123456789ABCDE, Hrg: 9.500, Baki RM20.500
OUTPUT GAGAL: Nombor transaksi, status, sebab gagal
CONTOH: TRX #123456, GAGAL, INVALID STATUS
TINDAKAN: Semak nombor pelanggan, cuba semula hingga berjaya
PANTANG LARANG: Elakkan topup nombor yang sama dalam tempoh kurang 10 minit


3.1.1: Tambah Nilai Ke Nombor Sama Dengan Nilai Yang Sama Untuk Kali Ke-2 @ Seterusnya Pada Hari Sama


FORMAT: KodNilai[TITIK]Bil.Transaksi[TITIK]NoPelanggan[TITIK]PIN
CONTOH: C10.2.0139876543.1234


CAJ SERVER: RM0.00 (RM0.01 caj laporan jika GAGAL, YM tiada caj)
NOTA: Nombor 2 untuk tambah nilai kali ke dua ke nombor sama dengan nilai yang sama pada hari yang sama. Untuk kali ke-3, tukar nombor 2 kepada 3 dan seterusnya.


3.1.2: Kod Nilai


Celcom: C3, C5, C6, C7, C8, C9, C10, C11, C12, C13, C14, C15, C16, C20, C25, C30, C35, C40, C45, C50, C100 & C200
Huruf C mewakili Celcom, angka mewakili jumlah.

Maxis: M3, M4, M5, M6, M7, M8, M9, M10, M11, M12, M13, M14, M15, M16, M20, M25, M30, M35, M40, M45, M50, M60, M100, HT6, HT8, HT10, HT15,HT20 & HT30
Huruf M mewakili Maxis, angka mewakili jumlah. HT mewakili Hotlink Hot Ticket.

DiGi: D5 @ DP5, DP10 & DP30
Huruf D mewakili DiGi, angka mewakili jumlah. DP mewakili DiGi PIN, jika eload GAGAL.

iTalk: IT10
Huruf IT mewakili iTalk, angka mewakili jumlah.




3.2: Tambah Nilai Berganda

Topup hp pelanggan lebih daripada seorang:
FORMAT:
KodNilai[TITIK]NoPelanggan[KOMA]KodNilai[TITIK]NoPelanggan[TITIK]PIN
CONTOH:
C5.0139876543,M3.0129876543.1234


CAJ SERVER: RM0.00 (RM0.01 caj laporan jika GAGAL, YM tiada caj)
OUTPUT BERJAYA: Nombor transaksi, status, nombor siri, kos dikenakan, baki semasa
CONTOH: TRX #123456, BERJAYA/SUCCESS, SN/Ref:123456789ABCDE, Hrg: 9.500, Baki RM20.500
OUTPUT GAGAL: Nombor transaksi, status, sebab gagal
CONTOH: TRX #123456, GAGAL, INVALID STATUS
TINDAKAN: Semak nombor pelanggan, cuba semula hingga berjaya
PANTANG LARANG: Sama seperti di atas
TAMBAHAN: Jangan topup nombor yang sama dalam satu SMS


3.3: Proses Tambah Modal


3.3.1: Bank-in/Transfer sejumlah modal ke mana-mana akaun berikut:


� Maybank: 553056010247 (BENZMOBILE)
� CIMB: 03040010033055 (BENZMOBILE)
� Bank Islam: 03054020425937 (Adam Hadzriq)


3.3.2: SMS butiran pembayaran ke SERVER SEJURUS selepas bank-in/transfer.


Taip DEP.NO PIN.NAMA BANK.TARIKH.MASA.JUMLAH.1234 dan hantar ke no server
Contoh: anda bankin duit RM300 di CIMB bank pada 10/10/2010 jam 11.30am
Taip Dep.CIMB.10/10/2010.1130am.RM300.1234 dan hantar ke no server


*boleh guna huruf besar atau kecil
*SEBELUM HANTAR SMS CLAIM DEPOSIT.ANDA PERLU REQUEST NO PIN DARI SERVER.CARA REQUEST NO PIN TAIP SMS PIN.JUMLAH(TAMBAH 000).1234 DAN HANTAR KE NO CENTER

FORMAT:
DEP[TITIK]NAMA BANK[TITIK]TARIKH[TITIK]MASA[TITIK]JUMLAH[TITIK]PIN
CONTOH: DEP.CIMB.10/10/2010.11:30AM.RM300.1234


CAJ SERVER: - tiada -
CATATAN: Hantar SMS mengikut format ke SERVER selepas bank-in, dengan KADAR SEGERA! Beri tempoh sehingga 3 jam sebaik SMS dihantar.
PANTANG LARANG: Bank-in/transfer hari ini, SMS keesokan harinya - amalan sebegini TIDAK AKAN DILAYAN!


4: Pengurusan Upline/Downline


4.1: Daftar Akaun Downline Baru


FORMAT: Daftar*NAMA*ALAMAT*No H/P*KOD LEVEL*PIN
Contoh: anda mendaftar Ahmad sebagai dealer di bawah anda.Ali tinggal di Kajang dan no hp nya 019-2817661.
TAIP: Daftar*Ahmad*Kajang*0192817661*AM*1234


AM: Assistant Manager
M: Master
D: Dealer
A: Agent
R: Retail
FR: First-Retailer
SR: Second-Retailer
TR: Third-Retailer


CAJ SERVER: RM5.00
LARANGAN: Tidak dibenarkan menggunakan Yahoo! Messenger (YM) untuk membuat pendaftaran Downline. Sabit kesalahan denda RM30 setiap pendaftaran.
CATATAN: Kenakan yuran pendaftaran berpatutan kepada bakal ahli yang ingin didaftarkan. Tentukan amaun untuk setiap level mengikut citarasa anda, asalkan melebihi caj RM5.00 yang dikenakan kepada anda sewaktu menjalankan transaksi ini.
NOTA: Level Third-Retailer tiada akses menggunakan fungsi ini


4.2: Pindahan Modal Ke Akaun Upline/Downline


FORMAT 1: TRANS[TITIK]Id[TITIK]Amaun x 1000[TITIK]PIN
CONTOH 1: TRANS.Z001006.100000.1234
FORMAT 2: TRANS[TITIK]No. Tel.[TITIK]Amaun x 1000[TITIK]PIN
CONTOH 2: TRANS.0148186582.100000.1234


CATATAN: Amaun dibaca tanpa titik perpuluhan, dengan TIGA (3) angka sen
CONTOH: RM123.45 ditaip 123450
CAJ SERVER: RM0.01 (YM tiada caj)
OUTPUT: Kedua-dua pihak dihantar laporan semasa


4.3: Semak Butiran Akaun Upline/Downline


FORMAT: SD[TITIK]Id Downline yang ingin diperiksa
CONTOH: SD.Z001006


CAJ SERVER: RM0.01 (YM tiada caj)
OUTPUT: Nama, ID, Level, Baki Semasa
CONTOH: Muhammad, ID-Z001006, Level R, Baki RM23.795


4.4: Senarai Downline


TAIP: LDL


CAJ SERVER: RM0.01 untuk setiap SMS (saiz senarai mengikut bilangan downline, YM tiada caj)
OUTPUT: ID, Nama, Level, Baki
CONTOH: Z001006, Razif, A, 13.490


4.5: Ubah Level Downline


FORMAT: UL[TITIK]Id[TITIK]KOD[TITIK]PIN


KOD
AM: Assistant Manager
M: Master
D: Dealer
A: Agent
R: Retail
FR: First-Retailer
SR: Second-Retailer
TR: Third-Retailer
CONTOH: UL.Z001006.A.1234


CAJ SERVER: RM0.01 (YM tiada caj)
CATATAN: Upline akan terima laporan


4.6: Kutip Komisen Overiding Jualan Downline( Tebus Komisyen)

Untuk Claim Komisen Menjadi Modal
FORMAT: TUKAR[TITIK]ALL
CONTOH: TUKAR.ALL


CAJ SERVER: RM0.02 (YM tiada caj)
CATATAN: Kesemua Baki Belum Tukar akan ditukarkan kepada Baki Semasa (Modal Jualan)


4.7: Sekat Transaksi Downline


FORMAT: NA[TITIK]Id[TITIK]PIN
CONTOH: NA.Z001006.1234


CAJ SERVER: RM0.01 (YM tiada caj)
CATATAN: Kedua-dua pihak akan terima laporan


Penting:
Setiap transaksi MESTI dihantar ke server. Bagi tujuan penjimatan kos anda sebagai penjual, ketiga-tiga rangkaian Celcom, Maxis dan DiGi disediakan seperti berikut:


No. Server :
Celcom: 013-293 2814 / 019-362 6147
Maxis: 014-218 2871 / 0179407534
DiGi: 016-961 5945
YM: aamobiletopup20


* Untuk dapatkan semua no server, SMS/YM CENTER ke server. Set nombor yang sama rangkaian dengan anda sebagai 8pax/Teman20 atau Activ10 atau FnF. Hantar setiap transaksi ke nombor server mengikut rangkaian anda selaku penjual, bukan mengikut rangkaian pembeli.